Glutenhype

De laatste jaren lijkt het vermijden van gluten een ‘hype’ te zijn geweest. Overal las je dat mensen glutenvrij gingen eten en de supermarkten speelde hier maar wat graag op in. De term glutenvrij werd schreeuwerig op verpakkingen geplaatst en hele schappen werden gevuld met een ruim glutenvrij assortiment.

In restaurants kan je tegenwoordig overal aangeven dat je glutenvrij eet en je vindt er gelukkig steeds meer goede glutenvrije opties.

Eiwitten

Gluten zijn bepaalde eiwitten (gliadine) die in een aantal graansoorten voorkomen. Je vindt ze in tarwe, spelt, rogge, gerst en kamut. Deze eiwitten zorgen voor de ‘plakkerige’ substantie waardoor brood luchtig en smeuïg wordt (denk maar aan de kinderlijm van vroeger, glutofix). Gluten worden echter in veel meer producten verwerkt dan enkel brood. Denk aan pasta, koek, snoep, chips, laagjes paneermiddel om een visje, in sausen, soepen etc. Je schrikt wanneer je etiketten gaat lezen en overal gluten in vindt.

Deze eiwitten kunnen bij sommige mensen klachten veroorzaken. Hierbij kun je denken aan huidklachten (zoals pukkeltjes), darmklachten (zoals opgeblazen gevoel), verminderde energie, verminderde concentratie, laaggradige ontstekingen, luchtwegklachten.

Gluten allergie?

De term glutenallergie is onjuist. Mensen met een glutenintolerantie hebben coeliakie, deze mensen hebben een auto-immuun reactie op gluten. Als je gediagnostiseerd bent met coeliaki is het advies om heel strikt gluten te gaan vermijden, ook kruisbestuiving van gluten kan voor deze mensen (hevige) klachten veroorzaken. Bij mensen met coeliakie beschadigen de gluten de darmvlokken in de dunnen darm, wat weer voor allerlei klachten zorgt.

Glutensensitiviteit

Een nieuwe term die inmiddels meer en meer erkenning krijgt is glutensensitiviteit. Hierbij hebben mensen geen coeliakie, maar knappen wel heel erg op zodra ze glutenarm of glutenbeperkt gaan eten. Klachten die al zo bij je zijn gaan horen, waardoor je ze soms niet eens meer bewust registreerde. Maar zodra je de gluten uit je voeding haalt, ineens merkt dat je je veel beter voelt.

EMB-test en ervaring

In mijn praktijk komt heel vaak vanuit de EMB-test (Energetisch Morfologische Bloedtest) naar voren dat vrouwen glutensensitief zijn in meer of mindere mate. Bij deze mensen kunnen de gluten zorgen voor het lekke darm syndroom. Het lekke darm syndroom ontstaat wanneer de tight junctions, een soort klapdeurtjes die voedingsstoffen door de darmwand laten, als het ware lam worden. Hierdoor blijven ze continue een beetje open staan, waardoor er stoffen door de darmwand de bloedbaan in kunnen die er niet thuishoren.

Deze mensen geef ik het advies de gluten te laten staan. Hierdoor zie ik in de praktijk dat heel veel vrouwen zienderogen opknappen. Meerdere (vage) klachten waar men meestal al jaren mee rondloopt, verdwijnen. Het grootste effect dat al heel snel meetbaar is, is dat de buikklachten en dan met name het opgeblazen gevoel, vaak heel snel verdwijnt. Waardoor de buikomvang soms in 2 weken al met 4 à 5 cm verminderd. Maar ook klachten als weinig energie en concentratieproblemen worden minder.

Mijn eigen ervaring (uit mijn emb-test kwam ook een glutensensitiviteit naar voren) met gluten vermijden is ook heel positief. Ik dacht dat ik me al heel goed voelde, maar dit kon blijkbaar nog beter!

Puur glutenvrij

Ik ben voorstander van puur eten. Voeding zonder pakjes en zakjes. Zonder ingrediënt lijsten. Dus gehypte voeding waar schreeuwerig op staat glutenvrij, mijd ik liever. Vaak gemaakt van witmeel, hoog in koolhydraten omdat er flink wat suiker wordt toegevoegd om de smaak te verbeteren en tal van E-nummers. Ga liever op zoek naar producten die van nature glutenvrij zijn.

Allemaal glutenvrij?

Niet iedereen reageert slecht op gluten. Maar soms weet je dus niet eens dat je je eigenlijk nog beter kunt voelen door de gluten eens een tijdje te beperken. Probeer het eens uit om minder gluten te eten en kijk of je verandering voelt.

Heb je hevige klachten laat dan altijd eerst onderzoeken/uitsluiten of je geen coeliakie hebt. Om deze test goed te kunnen doen is het nodig om gluten te eten om je reactie hierop goed te kunnen meten.

Oermens

Ik hou ook altijd in mijn achterhoofd dat wij als mens nog maar relatief kort granen zijn gaan eten. Duizenden jaren hebben we geleefd zonder granen, onze blueprint is van nature niet ingesteld op het eten en verteren van (grote hoeveelheden) granen.

Wil jij graag aan de slag met een glutenvrij voedingsplan? Mijn boek de La Dolce Vitaal Methode is glutenvrij omdat deze uit pure voeding bestaat die laag in koolhydraten is. Zodra je koolhydraten gaat beperken, ga je automatisch al veel minder gluten eten.

Als je echt duidelijkheid wil over of jij glutensensitief bent, dan kun je altijd een EMB-test komen doen om hier duidelijkheid over te krijgen.